Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Wat is de betekenis van CTR? | Beter vindbaar en meer inkomsten

In dit artikel leg ik uit wat er wordt bedoeld met CTR (ook wel click-through rate). Ik krijg vaak niet alleen de vraag wat de CTR is, maar ook wat je met de CTR nou eigenlijk precies meet; welke informatie krijg jij als webmaster/adverteerder? In dit artikel beantwoord ik de vraag: Wat is de betekenis van CTR?

Wat is de betekenis van CTR?

De CTR is het aantal impressies van een bepaalde afbeelding, link of advertentie, in verhouding tot hoe vaak erop geklikt wordt.

Even een makkelijk rekensommetje. Ik heb het volgende blog geschreven: ‘Word rijk met jouw website | verdien een passief inkomen’ en heb daar een ‘call- to-action’ link aan toegevoegd waarmee mensen een website kunnen maken. Dat ziet eruit als volgt;

Wat is de betekenis van CTR?

Als er bij 100 impressies, 10 mensen op deze link klikken, kun je heel gemakkelijk de CTR van deze link/button meten. Je berekent het als volgt:

Aantal clicks / aantal impressies x 100% 

In mijn geval is dat: 10/100 x 100% = 10%. Mijn link heeft dan een click-through rate van 10%. Niet verkeerd, als dat het geval is.

Waarvoor wordt de CTR gebruikt?

De CTR gebruik je om de effectiviteit van zoekresultaten, e-mails en advertenties te meten. Door het onderscheid en de verschillen die er zijn, kom je er al gauw achter wat goed werkt; jij komt te weten hoe jij mensen het beste door kunt sturen naar een andere plek op het web.

Voor jouw als website-eigenaar kan deze informatie heel relevant zijn. Toen ik wist dat de CTR van mijn eerdere advertenties heel laag lag, heb ik besloten om ‘call-to-action’ buttons toe te voegen aan mijn artikelen. Deze buttons leiden mijn bezoekers naar een affiliate link. Doordat ik dit gedaan heb, is het aantal clicks heel erg toegenomen, nu de sales nog ;).

Lees ook: Geld verdienen als affiliate | Hoeveel verdien je per maand?

affiliate clicks
Het aantal clicks op mijn affiliate link in de maand april.

CTR voor online marketeers

Ook voor online marketeers is deze informatie interessant. Door middel van de CTR weten zij precies hoe succesvol een bepaalde marketingcampagne is. Voor hen is het belangrijk dat de advertenties zo aantrekkelijk mogelijk worden weergegeven; zij bekijken dit vanuit het oogpunt van het bedrijf waar zij voor werken. 

In veel gevallen betalen bedrijven voor een bepaald aantal vertoningen van de advertenties. Door een hogere CTR profiteren deze bedrijven van meer bezoekers en (potentiële) klanten.

Lees ook: KWFinder review 2020 | De Beste Keyword Tool Op De Markt?

Wat is de betekenis van ‘CTR vanuit de zoekresultaten’?

Ook indirect kan de CTR van belang zijn voor de inkomsten die jij verdiend met jouw website. Dan hebben we het over de click-through rate vanuit de zoekresultaten. Ook hier geldt natuurlijk (het aantal clicks / het aantal vertoningen x 100) = jouw CTR.

Deze CTR kan per webpagina verschillen. Een goede metatitel en een sterke metabeschrijving zijn hierin doorslaggevend. Voor jou is het van belang dat je dit zo goed mogelijk optimaliseert, want een hogere click-through rate zorgt voor een betere positionering in Google; jij gaat hoger ranken, omdat mensen een bovengemiddelde interesse hebben voor jouw webpagina.

Hoe beter jouw webpagina de vraag van de bezoeker kan beantwoorden, hoe beter deze zal scoren in de zoekmachines. Andersom net zo: als er weinig geklikt wordt op een zoekresultaat, concludeert Google dat het vertoonde resultaat niet exact de vraag van de gebruiker beantwoordt. Jouw webpagina zal dan lager gaan ranken. Het is daarom een van de SEO ranking factoren.

Lukt het jou om een hoge CTR te behalen vanuit de zoekresultaten, dan zul jij dus hoger ranken, en krijg je meer bezoekers. Daardoor stijgt het aantal vertoningen van jouw webpagina’s.

Als de CTR van links, advertenties en afbeeldingen op jouw webpagina niet veranderd is, betekent dit dat er meer mensen zijn waaraan jij geld kunt verdienen. Je hebt immers een groter bereik.

Hoe weet ik hoe hoog het CTR is vanuit de zoekresultaten?

Er is maar een handige tool die je hiervoor kunt gebruiken. Dat is Google Search console. Deze tool (voorheen Webmaster tools) geeft jou inzicht hoe Google jouw website analyseert en indexeert. Met de tool kun jij de gemiddelde CTR terugvinden van alle webpagina’s. Maar je kunt ook de webpagina’s individueel analyseren. Zo weet jij precies welke pagina’s jij nog kunt verbeteren voor een hogere click-through ratio.

De volgende twee artikelen vertellen jou alles over het optimaliseren van jouw webpagina’s in de zoekresultaten.

Hoe schrijf je een meta-description? | 5 handige tips

Google Search Console | Wat is het en wat kun je ermee?

Bedankt voor het lezen van dit artikel. Hopelijk weet jij nu wat de betekenis van CTR is. Bij vragen kun je altijd contact opnemen.

Meer artikelen